Both new and existing members, feel free to tell other members something about yourself and your interest in anything book related.
Struggling with what to write? Answer (some of) these questions. Most readers cannot pick only one favourite, so feel free to list a few that come to mind.
1. When and why did you start blogging/reviewing and/or keeping track of your reading?
2. How many books do you read a year, on average?
3. When do you read? (At night, during the day, commuting to work, school, college/university)
4. Do you have a favourite spot to read at home or do you read anywhere and everywhere?
5. If you could live in a fictional world, what book world would you choose?
6. What fictional book characters do you most relate to or would like to be friends with?
7. Do your family and friends understand your reading and blogging/reviewing hobbies or are they planning an intervention?
8. What is your go-to book for recommending?
9. How often to you go to the bookstore, online store, and/or library?
10. Hardcover, paperback, eBook, or audiobook?
11. Favourite genre?
12. Favourite book-to-movie adaption?
13. Standalone books or series?
14. Favourite author?
15. Favourite book when growing up?
16. Favourite book now?
Feel free to write in Dutch or in English.
I'll start! My name is Gitta, 22 (will be 23 in a few weeks) and Dutch. I did my BA in English and my MA in Medieval and Renaissance Studies at English universities.
1. When and why did you start blogging/reviewing and/or keeping track of your reading?
I joined Goodreads in July 2011 to just keep track of what I read, find new books and try reading more.
2. How many books do you read a year, on average?
In 2012, I read 67 books. This year I'm at c. 180 (including short works). Clearly, there isn't really an average.
3. When do you read? (At night, during the day, commuting to work, school, college/university)
I mostly read in the evening and before going to bed and I listen to audiobooks when I'm on the move (walking, grocery shopping, commuting) or on the brink of falling asleep.
4. Do you have a favourite spot to read at home or do you read anywhere and everywhere?
In bed.
5. If you could live in a fictional world, what book world would you choose?
Harry Potter's world or Tolkien's Middle-Earth.
6. What fictional book characters do you most relate to or would like to be friends with?
For me, a well-written character has something everyone can relate to. I'd like to be friends -- or at least would like to meet -- most of the characters I come across.
7. Do your family and friends understand your reading and blogging/reviewing hobbies or are they planning an intervention?
My family can relate, but does not share my passion for books. However, luckily one of my best friends has a bibliomania as extreme as and similar to mine.
8. What is your go-to book for recommending?
Whenever people ask for a recommendation, I at least ask them for their favourite genre or their favourite book. Based on that I can suggest a book or a series I know they might enjoy.
9. How often to you go to the bookstore, online store, and/or library?
I try to avoid bookstores, because it's dangerous territory for my bank account. When I lived in England, I went to the library once every two weeks or so. I can also find a lot of books online for free (Project Gutenberg, Archive.org).
10. Hardcover, paperback, eBook, or audiobook?
I am always listening to one audiobook. I enjoy the feel of an actual printed book in my hands, but I also always carry my eReader in my purse. Sometimes I read the paperback/hardcover when I'm at home, update to where I left off on my eReader and take that with me on the train.
11. Favourite genre?
Historical fiction and classics.
12. Favourite book-to-movie adaption?
"The Lord of the Rings" (and hopefully "The Hobbit"). Book-to-series: "Pride & Prejudice" (1996). I have annual marathons of these.
13. Standalone books or series?
I'm inclined to say standalone, because I do not like the re-introduction of characters and events in the following books. Also, authors who had minimal success with one book always try milking it by adding at least two more instalments. (Tolkien never meant for LOTR to be published in three parts, as such he does not reintroduce events etc.)
14. Favourite author?
Tricky. J. R. R. Tolkien for world-building, languages, and incorporation of medieval literature. J. K. Rowling for world-building and having been part of my years as a teenager.
15. Favourite book when growing up?
As a child, my father would read "De koning van Katoren" by Jan Terlouw (Dutch) to us. The first books I really enjoyed reading myself were those of "The Edge Chronicles" by Paul Stewart and Chris Riddell. As a teenager, the Harry Potter series by J. K. Rowling.
16. Favourite book now?
In alphabetical order, my favourites (at the moment) are *goes of to look for 4.5- and 5-star ratings*:
"Beowulf", "The Emperor's Babe" by Bernardine Evaristo, the Harry Potter series, "Pride and Prejudice" by Jane Austen, "The Help" by Kathryn Stockett, "The Hobbit" and "The Lord of the Rings" by Tolkien, "The Importance of Being Earnest" and "The Picture of Dorian Gray" by Oscar Wilde, "The Ocean at the End of the Lane" by Neil Gaiman, "Pearl" by the "Gawain-Poet", "The Pillars of the Earth" by Ken Follett, "The Prince" by Niccolò Machiavelli, and "The True History" by Lucian of Samosata.
Ik vind eigenlijk dat we in deze groep Nederlands als eerste taal moeten gebruiken, hoewel de discussie ook wel over anderstalige boeken mag gaan, wat mij betreft.
De vragen:
1. Ik ben 70 jaar. Dat ben je sneler dan je voor mogelijk houdt. Ik ben in juni 2011 lid van Goodreads geworden en heb daar zo'n 200 boeken ingevoetd, en ongeveer 80 besproken. Na de overname door Amazon heb ik alles overgebracht naar Booklikes (dat duurde bijna een week!) maar mijn Goodreads accounts nog aangehouden. Maar Booklikes is nu primair.
2. Ik lees 20-30 boeken per jaar, vrijwel allemaal digitaal.
3. Ik lees thuis en in hey openbaar vervoer.
4. Meestal gewon in de kamer, op mijn tablet.
5. Ik denk dat ik als fictieve wereld zou kiezen voor de 19 de eeuw. Als het gebaseerd moet zijn op boeken, dan de Forsyte Saga of Sherlock Holmes.
6. zSherlock Holmes is toch wel een van de meest intrigerende karakters. Hij lost misdrijven op met niet veel meer dan een voetafdruk als aanwijzing en zojn gezonde verstand. Ik vind de moderne versie Sherlock vreselijk. De charme van de tijd en de eenvoud aan middelen ontbreken dasr helemaal.
7. Mijn omgeving laat mij mijn gang gaan. Ik speel ook graag piano. Ook een solitaire hobby.
8. Ik vind de Forsyte Saga een van de fraaiste stukken litetatuur die ik ooit gelezen heb.
9. Ik kijk wel regelmatig rond in boekenwinkels, maar boeken uitzoeken om te lezen doe ik bij voorkeur op sites als Gutenberg, maar ook wel op Booklikes en vroeger Goodreads.
10. Vrojwel uitsluitend ebooks en luisterboeken (Librivox). Misschien eens per jaar een papieren boek.
11. Engelse detectives, Engelse literatuur en oudere Nederlandse literatuur.
12. Waarschijnlijk Lord Of The Rings. als beste boek naar film vertaling.
13. Ik lees bij voorkeur "losse" boeken, maar de Harry Potter serie mag je natuurlijk niet missen. Kennen jullie ook de 'fan fiction' vervolgen van James Potter? Verder heb ik alle Forsyte boeken gelezen en ben ik nu bezig aan de Parade's End tetralogie.
14. Favoriete auteurs: Tolstoy, Galsworthy, Dickens, Wilkie Collins, ook wel Edgar Rice Burroughs, maar die is niet te vergelijken met de vorige genoemden. Niet JK Rowling omdat haar boeken na Harry Potter mij tegenvallen.
15. Aanvankelijk Bolke de Beer, daarna de Bob Evers serie, dan weet ik het even niet, een tijdje later Michener, Simenon en uiteindelijk mijn boekenplank.
16. Favoriete boek nu? Misschien toch wel de eerste Forsyte trilogie. Zo vreselijk goed en zo vreselijk Engels!
(vanaf tablet, niet goed gecorrigeerd op spelling)
Reply to post #3
(show post):
Hallo Rene,
Leuk om je hier te vinden. Wat betreft taal, had ik in gedachten om Engels als primair te gebruiken omdat de groep gaat over Nederlandstalige literatuur en het niet specifiek een groep is voor inwoners van Nederland/België/Suriname/Antillen. Door Engels te gebruiken, is het interessanter voor internationale BookLikes gebruikers om zich in de Nederlandse literatuur te verdiepen (wellicht in vertaling). Natuurlijk kan er per discussie bepaald worden welke taal er gehanteerd zal worden.
Indien gewenst kan ik de naam van de groep veranderen om zich toch meer te richten op de landen van inwonen van de leden van deze groep.
Ik weet wel van de James Potter fan fiction af, maar ben er nog niet aan toegekomen deze te lezen. Is het een aanrader? Ik heb een serie gezien van de Forsyte Saga, van de BBC als ik het mij goed herinner. Lees je de Engelse boeken voornamelijk in het Engels? Ik ben een grote fan van de Engelse klassiekers en het verbaasd mij ook dat deze nog door iedereen voor het plezier gelezen worden. In de Nederlandse literatuur is dit niet zo sterk aanwezig, een groot aantal klassiekers die iedereen wel kent.
Bijna alles wat ik lees, is in het Engels en van Engels-sprekende auteurs. Ik heb immers ook English language and literature gestudeerd. Maar inmiddels wil ik mij toch verdiepen in de Nederlandstalige literatuur, vandaar deze groep.
Wat de taal betreft moeten we maar even afwachten. Er is ook veel te zeggen voor jouw opvatting.
Van James Potter bestaan er nu vier delen. De bedoeling is dat er nog een komt. De auteur G. Norman Lippert is actief op Facebook.
Ik vond het eerste boek erg goed. Het zou bijna door Rowling geschreven kunnen zijn. De sfeer is daar beangstigend goed getroffen. En de plot was ook goed en verrassend. Dat is zeker een aanrader. De boeken zijn alleen als gratis ebook verkrijgbaar (gratis is een voorwaarde van Rowling!). Het tweede boek vond ik ook goed. Het derde sprak mij voor een deel minder aan, en het einde daarvan vond ik teleurstellend, maar anderen denken daar misschien anders over. Deel 4 is net verschenen en dat heb ik nog niet gelezen.
De Forsyte Saga. Die bestaat uit drie trilogieen en een paar korte stukken die ook in de drie bundels staan. Ook op te halen bij Gutenberg, overigens. Hoewel de drie bundels in sterkte iets afnemen, is eerste echt grandioos. Zo ongelofelijk onderkoeld Engels! En erg goed geschreven, vind ik. De tweede trilogie is iets minder, maar het verhaal gaat verder en dus moet je die ook wel lezen. De derde trilogie gaat niet meer over de Forsytes, maar over familie ervan, en is minder. Maar Galsworthy heeft niet voor niets de Nobelprijs gekregen! Ik heb ook een paar andere boeken van hem gelezen. Ook goed.
Ik lees bijna alle Engelse boeken in het Engels. Dickens of bijvoorbeeld Galsworthy kun je niet vertalen, zonder de sfeer te verliezen, vind ik.
Ik ben nooit zo'n fan van Nederlandse litetatuur geweest. Mooie uitzonderingen vond ik bijvoorbeeld 'De donkere kamer van Damocles', 'De ontdekking van de hemel', 'Knielend op een bed violen' (alles in willekeurige volgorde). Ook Couperus is soms interessant, maar de Nederlandse taal uit die tijd is moeilijk meer te verteren.
Ik zal me nog wel eens mengen in komende discussies. Ik ben doorgaans in vlagen actief in dit soort groepen.
Ik zie niet hoe ik een posting kan aanvullen, dus dan maar een nieuwe.
Bij mijn favoriete boeken horen zeker alle delen van Het Bureau van JJ Voskuil. En Voskuil, die verder weinig geschreven heeft, behort zeker tot mijn favoriete schrijvers. Stuk voor stuk heb ik alle delen in één adem uitgelezen en later twee keer naar de hoorspelserie van de NOS geluisterd. Het boek zou zich ook lenen voor een tv-serie, maar die zou wel erg veel delen moeten hebben, en die zal er dus wel niet komen.
Wie ooit bij de overheid heeft gewerkt ziet in deze boeken zijn loopbaan nog eens aan zich voorbij trekken. Maar waarschijnlijk herkennen degenen die in moderne bedrijven werken ook erg veel van de bizarre wereld van Het Bureau. Zonder meer briljant en uniek in zijn soort. Een meesterwerk.